Protest
Ride - Europa 2006
Zdravím
všechny příznivce jedné
stopy, kterým posílám zážitky
z naší cesty po evropských zemích,
které
jsme projeli i s Peticí proti diskriminaci osob se
zdravotním postižením.
Ptáte se proč zrovna
s Peticí. Odpověď je jednoduchá. Já osobně jsem zdravotně postižený, má
nemoc je Bechtěrev-postupné ztuhnutí páteře a loubů. K tomu se přidávají i
jiné komplikace, ale to je na dlouho a o tom ani nechci psát. Prostě jednoho
dne mi ochrnuly nohy a zůstal jsem na invalidním vozíku. Naštěstí jsem se
z toho vyhrabal poměrně rychle. No a než jsem stál na čtyřech, to je za
pomocí berlí, tak jsem stále přemýšlel, jak se vrátit k ježdění na
motorce.
Jednoho dne to přišlo, jako blesk
z čistého nebe. Uskutečním jízdu na motorce po Evropě.Začal jsem
plánovat.Na srazu v Jerloškách v roce 2005 jsem sehnal kamaráda,
který jel se mnou, dělal mi záchranu, kdyby mi zase začaly blbnout nohy.
No a koncem roku
2005 jsem měl sehnané téměř všechny sponzory a dokonce i motorku od firmy
Kentoya. Je to Blow up 250, chopper o malém obsahu, ale rozměrů velké motorky i
váhově byl na úrovni big bike.
Byl jsem mile překvapen kolik
sponzorů se mi ozvalo. No a po nezbytných přípravách jsme se dne 28.4.2006
zúčastnili srazu v Jerlochovicích. Tím chci poděkovat všem klukům
z JoeBaru, kteří mne v mé cestě podpořili a zvlášť ještě Vavrosovi,
který mi pomohl opravit ukrytou závadu na zadní brzdě, s kterou si nikdo
nevěděl rady.
Den první: stratovali jsme z Jerlošek
29.4.06 za ošklivého až nechutného počasí. Pršelo a tak jsme museli zrušit i
naplánovaný doprovod kolony motorkářů, který měl být spojen i s vyjížďkou.
Nic naplat, počasí neporučíme. Za doprovodu nekonečného, nepříjemně hustého a
vydatného deště jsme vyrazili směr Luhačovice, kde nás již očekávali v hotelu
Ogar. To je náš další sponzor.Tam jsme uschli a odpočali si. Druhý den nás
čekalo překvapení v podobě připravené akce na naši počest. Jídlo, pití,
dvě hudební skupiny, jako host Láďa Myšík, atd. Dostali jsme na cestu Valašské
pasy i valašské peníze,nějakou medicínu a druhý den jsme vyrazili, vlastně až
1.5.06.
Den druhý: po náročné noci jsme se
probudili opět do chmurného rána. Nepršelo, ale bylo celkem chladno a vypadalo
to, že každou chvíli začne opět pršet.
Rozloučili jsme se
ze sponzory a rodinou a po rozhovoru pro český rozhlas, který nás odchytl před
vchodem hotelu,jsme se v 9.15hodin vydali směrem Rakousko. Jen se
roztočila kola našich mašin, začalo opět vydatně pršet. Už nás to ani
nepřekvapilo a ani nám to už nevadilo. Ve 12,00hod parkujeme u motorestu
v Poštovné, kde se nachází i hraniční přechod do Rakouska.vstupujeme do
motorestu a dáváme si polévku na zahřátí.Jíme a v tom se podívám
z okna ven. Zdálo se mi, že není něco v pořádku. Ano začalo vycházet
slunce a mraky se najednou rozutekly pryč. To bylo radosti. Mohli jsme sundat
nepromoky a jet zase pohodlně dál.
Chtěli jsme dát
Rakousko celé na jeden zátah, ale nějak to nevyšlo. Zdržela nás Vídeň,
projížděli jsme ji 2hodiny. Byla tam nějaká stávka u vznikaly tak dlouhé kolony
a zácpy. Kolem půlnoci jsme to vzdali na parkovišti u tankštele před městem
Klagenfurt. Najeli jsme z Jerlošek 650km. Ustlali jsme si mezi motorkami a
přez ně jsme hodili celtu. Na to, že jsme byli v Alpách, tak bylo celkem
teplo – ve srovnání se zimou, která panovala u nás v republice.
Den třetí: probuzení bylo velice příjemné, teplo slunce
a sucho. Chtěl jsem udělat pár fotek Alp, bohužel byl opar a tak byla špatná
viditelnost do údolí.
Po dojezdu do
Wilachu jsem to napravil. Opar zmizel a bylo nádherně a teploučko. Po krátké
pauze se vydáváme směr Itálie přes hraniční přechod Thorl.
Po chvíli potkáváme
cyklistu s bagáží a vlajkami,že by další blázen jako my?
Počkali
jsme si na
něj v Tavrisiu. Připravil jsem kameru a foťák.
Vyjíždí ze zatáčky a já ho
natáčím a zároveň mu dávám
znamení, aby zastavil. Zastavuje. Byl to Švýcar,
tak
ve věku 50let. Měl namířena na Balkán a do Řecka a pak na
Rumunsko a domů.
Udělali jsme si společné fotky, pokecali a jeli jsme dál.
Něco kolem
21,00hodiny vjíždíme do vesničky Bognano. Zastavujeme u pizzerie, ze které se
linula nádherná a lahodná vůně. Neodolali jsme a dali si pizzu. Asi za 20 minut
nám ji donesli. Byl jsem v šoku. Pizza jako stodola. Nebyla to klasická
kulatá, ale jako obrovská taštička. Nedojedli jsme ji. Bylo to vynikající.
Vyrážíme dál směrem
na Veronu. Opět zakotvíme na parkovišti u pumpy, kde to po ujetých 400
kilometrech vzdáváme. Navíc bylo děsné vedro.
Den čtvrtý: vstáváme už v 6,00hodin, probudila nás
děsná rána. Vylezu ze spacáku a dívám se směrem k cestě, odtamtud se ta rána
ozvala. No nazdar, tak takový budíček jsem ještě nezažil. Kousek od nás to do
stromu napálila ženská s Unem. Naštěstí se jí nic nestalo.
11,40hodin děláme pauzu, je hrozné
vedro a už nemohu. Vjíždíme do městečka Montarama. Vidím odpočívadlo, jedu tam.
Avšak nevšiml jsem si, že je to samý oblázek a přibrzdím přední brzdou. Hups a
ležím pod motorkou. Před zlomeným kotníkem mne naštěstí zachránily brašny od
firmy Lojzo. Najednou u mne stál nějaký Ital a pomáhal mi zvednout motorku.
Chtěl mne odvést do nemocnice, ale já byl v pořádku, pořád to nechtěl
pochopit, tak se mi snažil pomoci. Poděkoval jsem a rozešli jsme se.
Ten den jsem měl prostě pech.
Tankujeme benzín a já si položil přilbu na zem ke stojanu, ať mi nespadne na
zem. V hadici byl takový tlak, že jsem si polil nejen nádrž sedadlo, ale i
rukavice a kalhoty. No nic. Utřel jsem všechno co se dalo a beru do ruky
přilbu, byla úplně nová, dívám se a bylo prasklé plexi. No paráda. Pak jsem
zjistil, že jeden Talián si bral kbelík s vodou na umytí skla na autě a do
přilby mi musel kopnout. No nic, už jsem s tím nemohl nic dělat.
Pak už byl svatý klid a smůla mne
opustila. Zbytek dne a příjezd k moři mi znepříjemnily zatáčky
v horách Appenino Ligure. Rovných 100km jen zatáčky a kopce, jako na
houpačce. Nahoru a zase dolů. Některé byly tak prudké, že jsem je najížděl jako
náklaďák. Choper měl dost malý rejd.
Cesta přez již
zmíněné hory nám trvala skoro 2,5hodiny až na pobřeží do městečka Sestri
Levante. V 01,00hod. vjíždíme do Genovy a po projetím města, které bylo
nádherné i v noci končíme jako obvykle na odpočívadle mezi auty.
Spalo se nám moc dobře. Při usínání
bylo slyšet příboj, jak narážel na skalnaté pobřeží. Dnes jsme najeli jen
350km. Zdržely nás a unavily hodně ty hory.
Motorkáři, kteří
milují zatáčky nemusí jezdit až do Ameriky na slavnou Route 66, vřele
doporučuji právě pohoří Appenino Ligure. Převýšení v některých místech i
2000m a nádherná příroda k tomu.
Den pátý: tento den byl pro mne dosti
kritický, ujeli jsme jen 300km a konečně našli kemp, kde nás vzali bez problémů
i po 22,00 hodině. Do té doby jsme narazili na dva kempy, kde zavírali už ve
21,30hodin.
Konečně sprcha, po
čtyřech dnech bez mytí. Smrad od nás odrazoval i nalétávající bodavý hmyz. Byli
jsme už v Monaku a na to, že se o Frantících mluví, jak jsou nekomunikativní,
když na ně spustíte anglicky, jsem byl mile překvapen asi to neplatí o občanech
monackého knížectví.
Vyšla nám vstříc
milá recepční, kterou jsme zvedli našim příjezdem od televize. Tento den jsem
musel často odpočívat neboť mé tělo odmítalo poslušnost a bolesti byly dosti
kruté.
V Monaku nebyla šance se zdržet
a trochu si to prošlápnout, neboť se už v tuto chvíli připravovala velká
cena Monaka. Bylo hodně uzávěr na cestách a všude četníci, špatně se tam
projíždělo. Vzdali jsme jakoukoliv procházku. Děláme jen pár záběrů a jedem
dál.
Peklo nás teprve čekalo. Strašlivé
horko a neskutečná zácpa na silnici, tak takto nás srdečně přivítalo město
Nice. Projížděli jsme jí více než 2hodiny. Pořád jsme jen stáli a kolega málem
uvařil své SV 650.
Nocujeme opět
v kempu názvem St.-Raphael.
Doporučuji všem, kteří tady
zabloudíte.
Den šestý: ráno v kempu bylo moc
příjemné. Bylo na mě znát, že jsem odpočatý. Jen jsem měl nepříjemné bolesti.
Dnes nás čeká St.Tropez, moc se těším.
Po
příjezdu do
St.Tropez mě objalo sklamání. Četnická stanice
byla zrušena. Zůstal jen
ošuntělý nápis pro turisty a dovnitř se nikdo
nedostane. Škoda mohli tam udělat
třeba muzeum. Sedneme si na lavičku proti budově a
slyším: „ holky mají tady
někde záchod?“ jak je ten svět malý. Nevydržel jsem
to a odpověděl: Na každém
slušném náměstí jsou záchody.“
Holky stuhly, otočily se k nám a ta jedna
říká: „Ty bláho já jsem
v šoku. To je síla, další Češi
a tady?“
Asi 48km před Marsei
jsme opět našli to pravé ořechové-odpočivadlo, kde se dalo přespat. Bylo moc
pěkně udělané. Zajeli jsme za kamiony a tam to rozbalili. Konečně jsem si
uvařil kafe a polévku ze sáčku-made in Vietnam. Bylo něco málo po 22,00hodině.
Počastovali jsme se domácí slivovicí a popřáli si šťastnou cestu a vyvedený
zítřek. Dnes jsme ujeli 365km.
Den sedmý: ráno bylo dosti chladné, tak začínáme balit.
Po sbalení oblékám termo prádlo, aspoň než začne být zase teplo. Chtěli jsme
vyrazit, když v tom se k nám přibližuje jeden chlápek . Patřil ke
skupince, která se usadila kousek od nás na lavičky. Na stůl si dali termosku
s kávou a nějaké jídlo. Petr prohodil: „taky bych si nechal líbit takový
piknik“. „zdravstvujtě malčiky, vy z čechaslavakii?“
To byl šok. „Da
z čechoslovakii z Ostravy.“ Odpověděl jsem. „Davaj za mnoj, saditěs i
kušaj“. Povídá. Tak jsme se seznámili, vyfotili a popovídali si. Byly to dva
manželské páry z Ruska, ale žijí nyní ve Francii. Jedni už 15let a ti
druzí se za nimi přistěhovali a žijí tam 5let. Bylo to velice příjemné ráno. Dostali
jsme kávu a koláče a procvičil jsem si ruštinu, kterou jsem nepoužil už dobrých
20let.
Před Marsei jsme pro jistotu najeli
na dálnici. Představa, že bychom ji měli projíždět centrem po státní komunikaci
mne dost děsila.
Pohled na Marsei
z dálničního mostu, byl velkolepý. Poprvé v životě jsem viděl čtyř
patrovou křižovatku, tak obřích rozměrů. Pak jsem se těšil na Španělsko.
Hraniční přechod ze Španělskem jsme přejeli ve 13,00hodin přesně.
Jedeme dál a
odpočíváme asi 125km před Barcelonou. Trochu nám vyhládlo a tak doplňujeme
zásoby , aby naše tělesné schránky moc netrpěly. Dnes máme v plánu popojet
alespoň 100km za Barcelonu, abychom byli druhý den na oběd ve Valencii.
Cesta nám ubíhá celkem dobře a
v klidu. Při další pauze u jedné čerpací stanice se rozhodujeme, že to
tady zabalíme a jdeme spát. Bylo asi 21,30hodin.
Zaparkovali jsme to
přímo naproti kamionu z Ostravy, aniž bychom si toho hned všimli. Za pár
okamžiků byl u nás řidič i jeho 72letý strýc, který mu dělal společnost.
Velice dobře jsme se
pobavili, popili jsme slivovici a ještě jsme dostali od řidiče pivo české
značky. Pak se k nám přidal ještě jeden Polák, který před spaním cvičil a
to tak, že jezdil po tom obrovském parkovišti na kolečkových bruslích.
Dnes jsme ujeli
463km.
Den osmý:
měl jsem slabé spaní a ve 3,25hod. mne probudil nějaký šuchot za mou
hlavou. Otevřu oči a nade mnou něčí ksicht. Zařval jsem na něj dost hlasitě a
sprostě. Natahoval se pro mou přilbu, která byla na šalt páce a na ní bunda.
Když jsem zařval, tak ten gipsy se lekl, popadl bundu a utíkal
k nastartovanému autu, které čekalo opodál. Byla to naštěstí obyčejná
letní bunda za sekáče, takže to nebyla velká ztráta. Tak takto mi začalo další
ráno naší cesty a vlastně první ráno ve Španělsku.
Cesta do Valencie nám ubíhala docela
dobře. Najeli jsme na dobrou cestu dálničního typu a jelo se parádně.
Kopírovala pobřeží, tak jsme projížděli pěknou scenérií, kterou jsem si celkem
vychutnával. Po příjezdu do Valencie beru telefon a píšu SMS mému kamarádovi
Rafaelovi, který pro nás přijel autem a dělal nám doprovod až k němu domů.
Zaparkovali jsme mašiny v jeho garáži a šli se ubytovat. Čekala na nás už
celá rodina.
Seznámili jsme se loni při mé návštěvě Valencie, kdy na mne
sedlo štěstí a vyhrál jsem na internetu letecký zájezd do Valencie na poslední
závod seriálu Moto GP. Od té doby spolu udržujeme e-mailový a telefonický styk.
Je to velice příjemné mít tak úžasného kamaráda v místech, kde bych se
jinak možná ani nepodíval.
Pozoruji
na sobě, že naše cesta mi nedává pouze
poznání nových lidí a krajů a také
krásných zážitků, ale že konečně i hubnu. Dnes
máme najeto 230km.
Den devátý: vstáváme
do nádherného dne ve stejně nádherné Valencii. Je 8,30hodin, nezvyklé tak pozdě
vstávat. Teplota venku je 23 stupňů Celsia. Spalo se mi moc dobře, dokonce se
mi i něco zdálo. To asi ta postel po tak dlouhé době, lépe řečeno po tak
nezvyklé době spaní ve spacáku.
Dnes mne čeká výměna oleje v mé
motorce. Pak ještě prohlídka celého stroje, zda nepotřebuje nějakou opravu nebo
jiné lékařské ošetření.
Byl jsem
velice mile překvapen, kromě drobných problémů s elektrikou žádné jiné.
Hned
po
těchto procedurách byl plán takový, že pojedeme
dál. Nepovedlo se to. Nepustili
nás. Kvůli nám Rafaelova maminka chystala už od sedmi
rána národní španělské jídlo
a pozvala celou rodinu, aby poznali ty dva blázny, co jedou na
motorkách po
celé Evropě. To jim sice neřekla, ale někdy jsem si všiml
pohledů jedné
z tet Rafaela, že na nás vzhlíží, jako bychom
byli opičáci v kleci.
Jinak
rodina a chování k nám bylo velice
vřelé, upřímné a víc než
přátelské.
Oběd byl jedinečný. Snědli jsme
hlavní chod, byl jsem dost plný, a mamka přinesla další chod, nějaká
specialita, vypadalo to jako vaječina, také to tak občas i chutnalo, ale byly
v tom nějaké ingredience, které jsem jedl asi poprvé. Výtečné. Zapomněl
jsem, že se k tomu všemu pilo velice lahodné červené víno.
Ke všemu
se přikusoval báječný zeleninový salát, kde byly tři druhy oliv, okurky,
cibulky, atd. no prostě senzace.
Dojedli
jsme druhý chod a já už funěl. Bác přinesli třetí chod. To jsem už nezvládal,
ale musel jsem. Máma Rafa opět zdůraznila, že je to její specialita a tak jsme
jedli. Tentokrát to byl moučník, zapékaný pudink. Také senzační, prostě nešlo
to odmítnout. Navíc když tam vládne matriarchát, nikdy nevíte, kdy vás
žena-hlava rodiny vezme po hlavě pánvičkou.
Dojedli jsme a přišel další chod, pečivo a salám a sýr. No a nakonec
hromada různého ovoce. Já už fučel jako parní lokomotiva. Bylo to nádherné, jen
toho bylo trochu moc. Pak přišlo kafe a cigárko, no a poté rozloučení
s rodinou. V 16,00hodin jsme odjížděli směr Alicante. Až
k dálnici nás doprovodil Rafael na své Ducati 750.
Objali jsme se a pak nám popřál super TRIP. Tím myslel
vzrušující jízdu, plnou adrenalinu a krás. Pak se rozplakal a doslova nás
odehnal. Teprve teď jsem pochopil jaký je Rafael vzácný člověk a kamarád na
celý život. Bylo mi všelijak, byl bych rád, kdyby mohl jet s námi.
Cesta nám ubíhala velice dobře, navíc jsme
byli odpočatí. Jen nám foukal hrozně silný vítr. Na jednom odpočívadlo u
Alicante potkáváme borce na R1. přišel k nám a dal se s námi do řeči.
Vypadlo z něj, že je z Walesu. Mohlo mu být tak 55let. Jel do
Alicante za rodinou na dovolenou. Ta už tam byla pár dní, letěli letadlem. Kolem
20,30hod. zastavujeme u motorestu, kde si dávám kafe. Při odjezdu vyrážíme
k blízkému kruhovému objezdu. Petr si nevšiml značení a odbočuje doleva.
Já jedu jak se má. Co čert nechtěl
přijíždí policie na dvou BMW 1200 a všimli si Petrova přestupku. Šup za ním, už
jsem věděl která bije. Zastavuji za nimi a čekám co z nich vypadne. Petr
měl zaplatit 450,- Euro pokutu. Ukecal to asi po půl hodině na neuvěřitelných
42,-Euro. Kolem půlnoci jsme se dostali asi 10km za město Elx a našli tam kemp.
Tam jsme to zabalili a šli spát. Dnes jsme najeli opět 230km.
Den desátý: ráno nás probudil zuřivý vítr od
moře. Byl opar a přes něho se dralo na svět slunce. Bude krásně. Už od Valencie
se teploty začaly zvedat a bylo někdy i 35 stupňů. No nic, balíme a jedeme směr
Cartageňa.
Dnes jsme to moc
nepřeháněli. Začal jsem mít problémy s kyčlemi, dost bolely a tak naše
zastávky na odpočinek byly častější než jindy. Petr byl velice trpělivý a tak
nám to nedělalo žádné problémy.
Nedaleko města
Almeria, kde odpočíváme, jsme objevili úžasný zapadlý koutek u moře i
s útesy a malinkým přístavem. Nádhera. Navštěvujeme i zdejší restauraci.
Španělsko je prostě
Španělsko, nádherné, milé, a hlavně se vyznačuje čistými záchody, ať už
v kempech nebo v restauracích. To ve Francii je to úplný opak. Tam
máte pocit, že žijí čuňata.
Trochu jsem odbočil.
To bylo tím, že jsem musel navštívit WC.
Dnešek je opět plný
zápasu z větrem a tak i únava se projevuje a nastupuje rychleji než kdy
jindy. Připadám si chvílemi jako Don Kichot de La Manča i když jen
v přeneseném slova smyslu, ale také bojujeme a větrných mlýnů je tu
požehnaně, jen jsou to už ty nové s vrtulemi.
Ve
městě Almeria najíždíme na
čerpací stanici a tankujeme. Pak si dáváme
delší pauzu a kafe. Kouřím, piji
kávu a v tom slyším: „čaute chalani od
kial ste?“ Bylo to milé přivítání.
Kluci byli z Nitry a prozradili nám, že tady jezdí
pro veškerou zeleninu,
jako jsou rajčata, papriky, okurky, atd. No a pak také ovoce.
Oplatí se to
vozit. Když přijedete do Almeria, tak se nestačíte divit. Je to
obrovské město,
které je obehnáno ještě větší
plochou fóliovníků, ve kterých se právě
zelenina
na vývoz pěstuje. Fóliovníky vidíte už před
městem a také ještě daleko za ním.
Místní využívají kdejaký
kousíček pozemku, dokonce i v téměř
nepřístupných
skalách. Jsou velice houževnatí a pracovití.
Z Almeria vyrážíme na město
Adra, kde stále potkáváme spoustu fˇoliových ploch. Nebere to konce. Nakonec
objevujeme i kemp. Zajímavé kemp se nachází uprostřed fóliovníků, kdo by to
čekal?
Je to tří
hvězdičkový kemp a nese název Las Vegas. Platíme hned a za oba i motorky jen
12,-Eu. No tak to byla dobrá cena. Dnes máme natočeno 380km.
Den jedenáctý: probuzení
v Las Vegas bylo dosti rušné. Je to tady jako jedna
velká botanická
zahrada, kde je spousta různých ptáků. Dělali
děsný kravál. Někteří krásně
pískali, zato jiní a těch bylo víc vydávali
příšerné zvuky, vrzali, skřípali
atd.
Balíme
a jsem natěšený na další část
cesty, protože dnes táhneme dobýt Gibraltar. Snad se
nám to povede. Jelo se nám
velice dobře, ale i přes to jsme často stáli. Dnes pro změnu ne
kvůli únavě či
bolestem nýbrž kvůli focení a natáčení.
Stálo to za to. Zhruba v 18,30
přijíždíme do Gibraltaru. Je to paráda.
Projíždíme španělskou částí města -
plným obchůdků a restaurací. Potkáváme
mnoho černochů, muslimů a jejich drsně
zahalených žen. A přijíždíme k hranici
Velké Británie ke království
Britskému, chcete-li, kolem nádherného
přístavu. Je to velice vzrušující pocit,
aspoň pro mne. Nevím sice proč, ale je to tak.
Jsou tu dost drsné
kontroly. Prolézají komplet celá auta, zavazadlové prostory, za sedadly, prostě
všude. Pak jsme trochu v šoku. Jsme na řadě pasy držíme v zubech
a
přijíždíme ke
strážníkovi, ten vidí české vlajky a bez
kontroly nás posílá dál se slovy:
„goo
goo boys from Czech republic.“
Tak
a stojíme na půdě Anglie, jak vzrušující.
Nevím proč, ale Gib mne
přitahoval jako magnet, no a teď jsme konečně tady. Strávili
jsme
v britském královstí asi tři hodiny. Hrad byl
už zavřený a tak jsme si
prošli náměstí a přilehlé centrum,
které není moc velké a pak vzhůru nahoru. Auty
se dostanete jen zhruba do tří čtvrtin kopce. Je to tam
šíleně úzké a zatáčky
děsně malé a krátké, takže je tam umění se
vytočit. Zvládáme to v pohodě a
pak zaparkujeme na parkovišti u známých a
drzých opic.Tady zažíváme kopec
srandy. Opice si všimly, že jsme byli před
návštěvou Gibu, nakupovat bagety
v supermarketu. Ano byla to naše večeře, ale to jsme si
pouze mohli
myslet. Ač jsme je dobře ukryli, tak ty opičí chuligáni
je objevily.
S rychlostí
blesku jsme pozbyli večeři a oba.
Vydáváme se zpět na další pouť a teď
už směr Portugalsko – FARO.
Asi 20km za Gibem na
okraji města Tarifa nacházíme dosti slušný kemp. Jak po čase zjišťujeme, jsou
tam jen samí Němci a pár Holanďanů.
Kemp nese jméno Rio
Jara a je hned vedle obrovské pláže, kde je to do Afriky jen 15km po moři.
Úžasné. Máme najeto 380km.
Den dvanáctý: z kempu
nás ráno vyprovodil déšť, ale byl takový jemný a tak se dalo jet bez nepromoku.
Doprovázel nás až do Jerezu.
Pak
byla cesta
v pohodě a začal nevídaný pařák. 40stupňů.
Bylo to ubíjející, ale vidina
cíle jménem FARO nás přitahovala, jako
svatý grál. Nějaké vedro nás absolutně
nemohlo odradit. V 18,50hod. přejíždíme hranice do
Portugalska. Hranicí je
řeka a po mostě z moderním dizajnem se přes ní
ocitnete v jiném
světě. Stále jste v Evropě, jen na vás
dýchá atmosféra, která někdy
připomíná westernové scény a ty nás
provází pak i ve středozemí Španělska. Do
Fara nám zbývá už jen 60km.
Tak a jsme tady. Cedule FARO nás
vítá a před námi jen úzká silnice olemovaná z obou stran malými domečky.
Tady asi lidé moc peněz nemají. Oproti španělskému venkovu je to viditelný
rozdíl. Avšak atmosféra je zde úžasná. Ve 20,00hod. parkujeme v MC Faro.
Najdete to hned, nedá se to minout.
Pojedete stále po té
cestě, již popisované a na hranici předměstí (chudoby) a města (bohatší části),
kterou tvoří křižovatka dvou silnic po levé ruce uvidíte logo MC Faro a klub.
Před ním vždy stojí zaparkované nějaké motorky.
Namířili jsme si to do otevřených
dveří (vrat) baru. Byla tam barmanka a dva motorkáři. Okamžitě nás obstoupili a
začali se vyptávat odkud jsme a hned nám nabízeli pivo. O naší republice
věděli, protože tam před námi zanechal českou vlaječku Šíma i s podpisy.
Ptali se nás co tam děláme a kde budeme spát. Tak jsme jim dali přečíst petici
a že spát budeme v kempu. „tak to neexistuje“ řekla barmanka, „budete spát
tady“. Vzala mobil a někam volala. Asi za hodinu přijel ředitel MC clubu Faro
Jean Pol. Bylo nám sděleno, že budeme spát v klubu v místnosti pro
hosty a jsme zváni. Pití a jídlo na účet podniku. Bylo mi to hloupé, ale
nakonec nám nic jiného nezbylo. Přivítali nás úžasně a petici s nadšením
podepisovali. Nakonec nám nabídli, že můžeme zůstat, jak dlouho budeme chtít.
Jenže nás tlačil čas a tak jsme druhý den vyrazili směr Španělsko. Jean Pol nás
ubezpečil, že kdykoliv budeme mít cestu, tak se musíme zastavit u nich
v clubu. Také jsme zanechali naši vlaječku, kde byla vyznačená trasa naší
Protest Ride. Dostali jsme spoustu suvenýrů a zažili bouřlivou noc, plnou
příjemných rozhovorů a emocí. Moc se nám odjíždět nechtělo, lhal bych kdybych
tvrdil opak. Dnes nám tachometr naměřil 418km.
Den třináctý: ráno bylo hrozné. Probudilo mne šílené pálení
žáhy, které mělo na svědomí to jejich, sice dobré, ale nasládlé pivo. Zašli
jsme si do Taberny na tousty a kávu. Trochu si napravit chuť. Od rána je zde
šílené vedro. Vrátili jsme se do clubu a čekali na Jeana Pola, byli jsme spolu
domluveni. Dostavil se v 11,30hod. ještě v trochu podnapilém stavu.
Večer to přehnal. Loučení trvalo pěkně dlouho a ještě nás přesvědčoval, ať
zůstaneme.
Pak naše cesta vedla na pláž, kde
jsme se trochu relaxovali. Koupat se nedalo, protože oceán byl příliš chladný.
Asi po dvou hodinách jsme se vydali dál směr Elvis a Bajoz.
Cestu dále po
pobřeží Portugalska jsem byl nucen odmítnout, pro kruté bolesti kyčlů a kolena
i páteř už měla dost. Cesta dnes ubíhala dost pomalu. Jeli jsme po místních
okrskách. Byl to zážitek. Úzké cestičky, občas přes ně dost velké stádo ovcí,
ale zvládli jsme to a ve 22,30hod. končíme po 293 kilometrech na odpočívadle.
Hned vedle byl olivový háj, kde jsme zatlačili motorky a tam přespali. Jediné
co mne trošku zneklidňovalo, bylo to že se kolem nás pásly krávy.
Den čtrnáctý: dnes
vstáváme
už v 6,00hod. a asi v 7,00hod.vyrážíme po
dálnici do Španěl. Kolem
10,00hod děláme pauzu. Začínám mít
problémy. Začínám za jízdy
usínat.vařím si
pravé české kafe, které stále vozím
s sebou. Přišel za námi Španěl
a donesl nám krosny
v čokoládě, prý na snídani. Byli jsme mile překvapeni.
Také odpočívali po
dlouhé cestě. Jel na závody se služebními psy, měl s sebou tři dobrmany.
Byl to nějaký psovod, podle všeho dělal pro vojáky nebo policii.
Trochu jsme si
popovídali a jeli zase dál.
Ráz krajiny ve Španělsku směrem do
vnitrozemí se dost změnila. Jiné kopce, skály. Přibylo hodně hradů kolem
kterých byly krásná města. Jiný styl domů. Nebyly to stavby jako kolem pobřeží,
tady byly stavby míň okrasné (kýčovité), tady prostě mysleli prakticky a neměli
snahu se předvádět, kdo má krásnější a honosnější dům.
Také se objevovaly
katedrály a nádherné kostely. Projeli jsme dva obrovské národní parky. Jednou
větou, jeto nádhera. Dojeli jsme do města Sagiva, kde je 7km od města kemp. Tam
jsme se zabydleli. Máme najeto 471km.
Den patnáctý: probouzíme
se do slunečného a teplého rána.
Dáváme si snídani a já své kafe.
Dnes nás čeká náročná cesta do
národního parku
NAVARA. Potom Pyreneje a Francie. Jede se celkem dobře, ale je
děsné vedro. Ve
stínu 36 stupňů. Kolem 17,00hod. děláme velkou
přestávku, už jsme to nedávali.
Navíc jsme se zdrželi ve městě Ayllónu, strávili
jsme tam skoro dvě hodiny.
Město má zachovalý středověký ráz,
který se po staletí nezměnil, existuje od
14.století, nádherné, malebné,
jedinečné, ale plné turistů. Zajímavé je,
že ve
středozemí Španělska jsou v každém městě
hradby, opevnění, hrad nebo
zámek. Pro nás je to nezvyklé. Tady se to
nevidí. Potkáváme cestou hodně
motorkářů. Jede se dobře, cesty jsou skoro
prázdné. Přesto jsme dnes díky
častým a dlouhým zastávkám najeli jen
207km. Taková odpočinková jízda. Tudíž jsme
dnes plánovanou Navaru nezvládli. Nevadí
zítra je také den.
Den šestnáctý: chráněná
krajinná oblast NAVARA se rozprostírá
severovýchodně od města Pamplona.
Kde na severu oblasti hraničí s Pyrenejemi, na
jihozápadu hraničí
s oblastí La Rioja, na jihu ji uzavírá řeka
Rio Euro a na východě pohoří
Sierra de Santo Domino. Je to ta nejúžasnější
část Španělska, kterou jsem
viděl. Oblast je obrovská vyprahlá, hodně si
připadáte jako v klasických
Májovkách a čekáte jen kdy vás přepadnou
indiáni. Je to úžasná příroda. I přes
to tam lidé provozují zemědělství. Nechápal
jsem, jak mají důmyslné zavlažovací
systémy. Hodně se tam chová i dobytek. Jinak jedete třeba
i 250km a žádná
čerpací stanice. Je to dost vzrušující.
Lidé jsou tam dost
tvrdí a vypadalo to, že cizince moc rádi nemají.
Takovou koncentraci
orlů a supů co jsem viděl za jeden den, jsem neviděl za celý svůj život. Kaňony
jako v USA v Coloradu a na severu husté pralesy. Prostě úžasné.
Počasí nám vyšlo
nádherné, takže fotky se povedly. Jediný problém byl v tom, že se
nedostanete přímo do chřtánu roklin a kaňonů. Všude jsou zákazy. Být zdravý,
tak se tam vydám po srázech i přes to.
Hranice s Francií jsme projeli
po překonání Pyrenejí, kde jsme také narazili na vojenskou hlídku se samopaly,
asi v 19,30hod. hranici tam tvoří maličký kruhový objezd v průsmyku.
Ptal jsem se sám sebe –proč ti ozbrojení vojáci a kontroly kamionů na cestě?
Pak jsme pochopili. Všude vidíme na zdech nápisy „ETA“.
Po překonání hranice
si to směřujeme opět po dlouhé době na pobřeží. Takže najíždíme na dálnici směr
Bordoux. Tam opět nocujeme na odpočívadle vedle čerpací stanice. Je 22,00hod a
máme toho dnes už plné kecky. Jen doufám, že ty hromy a blesky nás obejdou.
Dávám si ještě kafe
a polévku, no a pak zalehnout. Máme dnes v sedlech 397km.
Den sedmnáctý:
vstáváme
v 7,00hod. bouřka v noci ustala a naštěstí
nás obešla. Takže jsme
zůstali v suchu. Svítí nám Oskárek a
nálada je výborná. Vyrážíme na
Bordoux a pak na Le Mans.
Tento den je ve
znamení dálnice, odpočívadel a Brufenů, takže toho moc nevidíme.
Chtěli jsme dojet až
do Le Mans, ale nevyšlo nám to. Můj zdravotní stav nám to už nedovolil. Hledáme
nějaký kemp, ale máme smůlu. Tak jsme to vzdali a zajeli do lesa, dál od cesty
a tam se utábořili. Máme najeto 534km.
Den osmnáctý: dnes vstáváme v 6,00hod a v 8,00hod
přijíždíme k bráně okruhu v Le
Mans. Dovnitř nás nepustili, jelikož se připravovali na víkendové závody Moto
GP.
Děláme pár fotek a
dávám si opět svou ranní kávu a studujeme mapu.
Naše cesta povede na
Rouen a pak směr Normandie.
Počasí se začíná
trochu kazit, je pod mrakem. Snad nám nebude pršet.
Přesně v 17,30
se „vyloďujeme“ v Normandii, konkrétně dobýváme město Dieppe.
Hurá,
zatím neprší a
dokonce se snaží i svítit slunce. To však netrvalo
dlouho a přišel na nás šílený
slejvák.
Ve 20,00hod to
vzdáváme a zajíždíme do kempu Ault. Už se v tom dešti nedalo jet. Byla to
hrůza. Až jsme postavili stan, tak přestalo pršet. No nic. Klasika Káva a
polévka. Ujeli jsme 430km.
Den devatenáctý:
vstáváme
v 6,30hod. ale nikam se nehrneme, je děsná zima.
Vypadá to, že snad nebude
pršet, ale foukal šílený vítr.
Navíc mne začalo bolet v krku – ještě to
nám chybělo. Rozhodujeme se rychle a jednohlasně. Už
žádné zastávky u pobřeží a
jedeme nejkratším směrem na Brusel a pak domů. Už jsem
měl opravdu dost velké
zdravotní potíže a to nachlazení tomu nepřidalo,
jen se mi zvětšily bolesti
kloubů. Nějak to zvládnu.
Vyrážíme na Belgické hranice a vítr
je dost nepříjemný. Déšť je nám v patách, ale my zatím v suchu.
V 17,00hod. stojíme před EU parlamentem. Nechávám tam jen text petice a
podpisy si beru s sebou. Nikdo z poslanců tam není, všichni jsou ve
Francii. Takže se domlouváme tak, že než aby se ty podpisy ztratily, raději je
pošlo doporučeně poštou. Později zjišťuji, že to byl dobrý tah.
Na hranici Belgie
s Německem bylo čerstvě po dešti. Neměli jsme z toho radost. Byla
půlnoc a museli jsme někde přespat. Tak hloupě udělané odpočívadlo jsem za
celou cestu ještě neviděl. Uleháme na betonové kostky, které slouží na sezení
místo židlí.
Zítra jedeme směr
Norimberk a noc u mého strýce. Máme najeto 572km.
Den dvacátý: je asi hodina po půlnoci. Než jsme ulehli
bylo jasné nebe plné hvězd. Nyní je to naopak a vzbudila nás neuvěřitelná
průtrž mračen. Byli jsme během minuty totálně promočení i ze spacákama.
Vyrážíme
a hledáme
úkryt. Po čtyřech kilometrech narážíme na
čerpací stanici, už na německé
straně. Okamžitě si dávám kávu, konečně
normální káva. Tím myslím na
čerpačce.
Jinde jsou ty jejich kávy jen jako. Slabota a
žádná chuť.
Něco pojíme a čekáme
až do rozednění. Takže vlastně nespíme. Po šesté hodině už bylo vidno a
kupodivu neprší. Vyrážíme směr Norimberk. A po dálnici, už to jinak ani nejde.
Je dost pod mrakem ale neprší. Vždy když zastavíme, abychom si odpočinuli, nás
dožene déšť a tak nás donutí vyrazit dál a tak mu ujet. No a tak to funguje až
do cíle dnešního dne, kterým je městečko v Bavorsku jménem Herzogen-aurach.
Je vzdálené necelých 40km od Norimberku.
Přivítání bylo víc
než příjemné a milé. Strýc nás ubytoval, zaparkovali jsme mašiny do garáže a
šli se vykoupat. Bylo nám fajn a jsme v teple, domů už jen pár kilometrů.
Dnes máme najeto
461km.
Den dvacátý první:
ráno nás vyprovází
můj strýc na dálniční nájezd, kde se spolu loučíme. Je něco kolem devíti hodin.
Tady už nás vítají směrové tabule Plzeň. Je to velice příjemné. Můj stav byl už
mizerný a tak jsem se i těšil až budu doma.
Cesta ubíhala celkem
dobře, ale počasí nám opět nepřálo. Byla zima a opět při každé zastávce nás
doháněl déšť. A tak to bylo až domů.
Dorazili jsme
k domovu asi ve 21,00hod.
Nastalo vítání
obřích rozměrů a já se těšil do vany, na kafe a pořádné jídlo a pak do postele.
Závěr: naše cesta splnila svůj účel.
Nasbírali jsme podpisy nejen u nás v české republice, ale i ve Španělsku a
Portugalsku. Proto jsem je nechtěl nechat na recepci. Jsou pro mne tak vzácné,
že bych o ně nerad přišel.
Navíc po dojezdu
domů zjišťuji, že se strhnul lavinový efekt a lidé začali reagovat na naši
cestu hodně pozitivně. Dočetli se o ni v novinách a začali se zajímat o
petici a o podepisování. Další podpisy mi ještě přijdou ze Španělska, kde se
činil můj dobrý kamarád Rafael.
I kdybychom nenasbírali žádný
podpis, tak to mělo smysl. Protože jsme dokázal, že i postižený člověk dokáže
kolikrát mnohem víc než člověk zdravý a proto není důvod, aby nám úředníci či
různí zaměstnavatelé házeli klacky pod nohy.
Ano měl jsem
zdravotní problémy, ale dokázal jsem to. A politici, kteří vytváří umělou
diskriminaci proti etnickým menšinám tím, že je zvýhodňují, by si měli
uvědomit, že ty peníze patří někde jinde. Patří právě tam kde je lidé potřebují
nejvíc.
Sami víme a vidíme,
že ti kteří se ohání diskriminací ze strany Čechů, nemají zájem pracovat a na
druhé straně my zdravotně postižení, když ten zájem máme a podstatně větší, tak
nám je odepřeno. A tak je to i s pomocí postižených dětí a jejich rodin.
S kompenzačními pomůckami pro hendikepované, atd., atd.
Mohli bychom takto
pokračovat hodně dlouho. Prostě politika sociální pomoci je vedena špatným
směrem a politici se čechrají jako pávi, ale neprávem. Měli by víc používat
rozum a ne reagovat na tlak a následný strach, aby náhodou nepřišli o svá
korýtka.
Tak to je vše a snad
najdeme pochopení u více lidí.
Děkuji za všechny,
kteří se ke mně přidali, děkuji těm kteří mi pomohli a kteří budou mít snahu
pomoci ostatním zdravotně postiženým.
Kamil "DAYTONA" Štabla
nihon@seznam.cz